BIBLIOTEKA SZKOLNA
Zasady pracy biblioteki szkolnej w czasie pandmiI COVID-19 zawarte są w poniższym dokumencie.
Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem.
REGULAMIN.docx
GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Lista lektur szkolnych
Brzydkie kaczątko – Hans Christian Andersen
Calineczka – Hans Christian Andersen
Choinka – Hans Christian Andersen
Dziady cz. II – Adam Mickiewicz
Dziewczynka z zapałkami – Hans Christian Andersen
Gęsiareczka – Jakub i Wilhelm Grimm
Historia żółtej ciżemki – Antonina Domańska
Kopciuszek – Jacob i Wilhelm Grimm
Król Maciuś Pierwszy – Janusz Korczak
Królowa śniegu – Hans Christian Andersen
Krzyżacy tom 1. – Henryk Sienkiewicz
Krzyżacy tom 2. – Henryk Sienkiewicz
Mazurek Dąbrowskiego – Józef Wybicki
O krasnoludkach i sierotce Marysi – Maria Konopnicka
Przygody Tomka Sawyera – Mark Twain
Quo vadis – Henryk Sienkiewicz
Romeo i Julia – Wiliam Szekspir
Słowik – Hans Christian Andersen
ZALETY CZYTANIA KSIĄŻEK:
- Wzbogacanie słownictwa i sprawności językowej.
- Poszerzanie świadomości o świecie .
- Rozwijanie fantazji.
- Zdobywanie wiedzy.
- Wpływ na umiejętność precyzyjnego wyrażania uczuć.
- Relaks - książka bawi, motywuje, uświadamia.
- Pobudzanie do myślenia.
- Poznanie dobra i zła, moralności.
- Lepsze zrozumienie zawiłej, nie zawsze jednoznacznej rzeczywistości.
- Uświadomienie sobie złożoności wielu kwestii .
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości.
- Uczenie się tolerowania odmienności.
- Przezwyciężanie trudów samotności - książka może być naszym przyjacielem w smutku.
- Poznawanie swojego dziedzictwa kulturowego.
- Budowanie silnych więzi miedzy pokoleniami.
- Lepsza pamięć w sędziwym wieku.
- Zachowanie mózgu w dobrej kondycji przez długie lata.
To, czy dziecko lubi czytać książki zależy przede wszystkim od rodziców.Przedszkole, szkoła może ich w tym względzie wspierać.Książka powinna być obecna w życiu dziecka od urodzenia.Dzieci muszą widzieć, że rodzice, rodzeństwo, dziadkowie też czytają.
Bibliotekarz Marzenna Orzeł
Gry internetowe w nauczaniu historii
Polska, edukacyjna gra internetowa
„Godność. Wolność. Niepodległość”
„Godność. Wolność. Niepodległość” - to gra internetowa o polskiej historii, która powstała w ramach projektu edukacyjnego MEN „Niepodległa na lata 2017-2021”. Jest to świetne kompendium wiedzy o Polsce w przyjemnej, dostępnej dla wszystkich formie.
Edukacyjna gra internetowa przygotowana jest z myślą o trzech poziomach edukacyjnych. Można ją poznawać samodzielnie w domu, z przyjaciółmi, z rodzicami bądź w szkole.
Gra podzielona jest na 15 misji.
Z myślą o edukacji wczesnoszkolnej, czyli dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, opracowano trzy misje:
- „Z wizytą w domu Dziadka” - gdzie gracz przenosi się na dworek marszałka Józefa Piłsudskiego.
- „Nazywam się Cichociemna - Elżbieta Zawacka – Zo” - misja, w której należy wykonywać zadania podczas powstania warszawskiego.
- „Misja małego himalaisty” - tutaj, gracz poznaje wielkich Polaków.
Dla starszych uczniów przygotowano więcej misji - po sześć dla uczniów klas IV - VIII szkoły podstawowej i dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W klasach starszych szkoły podstawowej uczniowie mogą zagrać w:
- „Memory z Józefem Piłsudskim” - o założycielach odrodzonej ojczyzny: Józefie Piłsudskim, Ignacym Janie Paderewskim, Józefie Hallerze, Romanie Dmowskim, Wincentym Witosie i Wojciechu Korfantym.
- „Odkryj II RP” - ta misja dotyczy przemian zachodzących w II Rzeczypospolitej, m.in. prezydentów Polski, konstytucji marcowej, budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego, reformy Grabskiego i wielokulturowości.
- „Uwolnij Rudego” - o wydarzeniach podczas II wojny światowej.
- „Odkrywanie historii takiej, jaka była naprawdę” - o poznawaniu niezakłamanej historii.
- „Ogórkiem przez PRL” - misja, w której gracz poznaje Polskę w latach 1946-1956.
- „Polska współczesna” - o latach 1990-2018 w Polsce.
Misje dla uczniów szkoły ponadpodstawowej to:
- „Zjednocz Polskę!” - misja, która polega na scaleniu ziem państwa polskiego odradzających się po 1918 roku.
- „Poznaj wiele kultur i wyznań II RP” - w tej misji gracze przenoszą się do przedwojennego Lwowa.
- „Misja szpiegowska” - o życiu w realiach Polskiego Państwa Podziemnego.
- „Zdemontuj pomnik Stalina!” - misja testująca wiedzę o rotmistrzu Witoldzie Pileckim, Zygmuncie Szendzielarzu „Łupaszce”, Józefie Franczaku „Lalce”, Danucie Siedzikównie „Ince”, Marianie Bernaciaku „Orliku”, prymasie Stefanie Wyszyńskim i o Mieczysławie Foggu.
- „Poznaj życie codzienne w PRL-u” - gdzie przewodnikami gracza są państwo Barbara i Janusz Kowalscy. Mieszkają oni w domu z wielkiej płyty, mają fiata 126p, meblościankę i radiomagnetofon Kasprzak.
- „Wehikuł czasu” - misja, w której gracze muszą przygotować kapsuły czasu dla kolejnych pokoleń, odpowiedzieć na 20 pytań, m.in. kiedy doszło do katastrofy samolotu prezydenckiego w Smoleńsku, kiedy zmarł papież Jan Paweł II, kiedy Polska wstąpiła do NATO, kiedy weszła do strefy Schengen, kiedy Wisława Szymborska dostała Nagrodę Nobla, kiedy Andrzej Wajda dostał Oscara, kiedy w Polsce uruchomiono internet, kiedy na orbitę zostaje wyniesiony pierwszy polski satelita, kiedy do pierwszego w Polsce gazoportu w Świnoujściu wpłynął pierwszy gazowiec, kiedy Polska i Ukraina wspólnie zorganizowały mistrzostwa Europy w piłce nożnej, kiedy polska gra komputerowa „Wiedźmin. Dziki Gon” została najbardziej utytułowaną grą RPG na świecie.
Platforma internetowa, na której udostępniono misje, znajduje się pod adresem https://niepodlegla.men.gov.pl/#/
Grę „Godność. Wolność. Niepodległość” testowano w 30 losowo wybranych szkołach.
Marzenna Orzeł